Voetbal, stappen en Glendalough - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu Voetbal, stappen en Glendalough - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu

Voetbal, stappen en Glendalough

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

24 Oktober 2011 | Ierland, Dublin

Hellow,

Weer een weekje voorbij en dus tijd voor een verslagje! Als eerste wil ik nog een keer zeggen dat ik echt superblij ben met alle leuke reacties! Ik ben nog steeds elke keer verbaasd als ik hoor dat iemand mijn blog heeft gelezen, maar wel leuk verbaasd hoor! :D


Op maandag ben ik ff de stad in geweest om wat kaartjes op de post te doen en wat boodschappen te doen en omdat ik toch in de stad was heb ik me maar direct een lekkere grote, warme, blauwe Dublin trui aangeschaft! Beste aankoop ever want nu het koud begint te worden kan ik lekker mijn trui in duiken. :D ’s middags heb ik nog wat artikelen gelezen en eigenlijk zou ik gaan skypen met Herm (mijn oom) maar skype deed weer eens raar en dus werd het lekker ouderwets telefoneren en dat werkt toch een stuk beter! Ik vond het heel leuk om weer ff met iemand van thuis te praten en zeker als het met iemand is die weet hoe mooi Ierland is. Daarna was het tijd om te koken en te trainen. Het trainen ging lekker maar ik vind het wel altijd stom dat het daarna door die stomme bus nog een uur duurt voordat ik thuis ben. Maar ja, je kunt natuurlijk niet alles hebben.


Dinsdagmorgen moest ik al vroeg op de uni zijn omdat ik had afgesproken met mijn groepje voor het vak ‘writings in geography’. We moeten bij dat vak een interview met een van de leraren doen en daarna moet je een essay schrijven over de wat die leraar allemaal heeft betekend voor het de geografie. Nadat we onze vragen voor het interview hadden verzonnen ben ik nog wat artikelen gaan zoeken voor een ander vak. Al met al een productieve ochtend! En dus heb ik ’s middags eigenlijk niet meer zo heel veel gedaan. Omdat Emma mij een foto stuurde van de snacks in de frietkraam kreeg ik het grandioze idee om eens te zoeken naar een ‘hollandse’ snackbar in Dublin. Als je in Spanje en Kroatië frikadellen kunt krijgen dan moeten ze toch ook in Dublin te vinden zijn dacht ik! En ja hoor toen ik ‘frikadellen in Dublin’ gegoogled had bleek dat er bij mij in de buurt een snackbar moest zitten waar ze frikadellen, bamischijven en misschien zelfs kaassoufflés zouden verkopen! Ik weet dat het eigenlijk best triest is om na twee maanden in een ander land de frikadel en andere snacks te missen, maar toch, Jolien en ik sprongen een gat in de lucht na deze ontdekking! Helaas kwamen we er een paar dagen achter dat de muur waar je eigenlijk de snacks uit moet halen nu vervangen is door een muur waar je alleen maar burgers uit kunt halen, beetje jammer dus. Nu moet ik dus nog twee maanden wachten totdat ik mijn geliefde kaassoufflé weer in mijn armen (mond) mag sluiten (aangezien Emma beloofd heeft dat ze op eerste kerstdag met mij naar de frietkraam gaat). Zo genoeg over de frietkraam want ik begin weer honger te krijgen! Op dinsdagavond zijn Jolien en ik naar de pub geweest waar ze de champions league wedstrijd van Ajax tegen Dinamo Zagreb uitzonden. Lekker voetbal kijken en je komt er altijd in gesprek met leuke mensen, of het nou Ieren, Duitsers, Denen of Nederlanders zijn. Daarna naar huis en het bed in want we moesten weer vroeg op de volgende morgen.


Op woensdag hadden we ons tweede tripje voor het vak ‘Discovering Ireland’. Dit keer gingen we naar Meath ten noordwesten van Dublin. Het was voor de eerste keer echt koud en de winterjas was geen overbodige luxe. Ik had best wel zin in het tripje maar het viel een beetje tegen dat we weer naar een monastic site gingen en we bijna precies het zelfde verhaaltje te horen kregen als de vorige keer. Ik vond het wel leuk dat we in het stadje Kells waren dat beroemd is vanwege het boek van Kells. Daarna gingen we nog naar een prehistorische tombe, maar die lag helemaal boven op een berg en dus eerst een lekkere klim omhoog. Aan het eind van mijn verblijf hier heb ik zeker wel goede kuiten gekweekt met al dat lopen hier! De tombe vond ik zelf niet zo heel bijzonder maar gelukkig had je wel een super mooi uitzicht vanaf de berg. Als laatste gingen we nog naar een voormalige Abbey. Deze was op zich ook wel mooi maar ik had het wel gezien met al die Middeleeuwse kloosters in de kou, dus ik was blij toen we weer in de bus zaten op weg naar Dublin. ’s avonds zouden we naar een club gaan genaamd Tripod want Coline een Frans meisje zou daar optreden met haar dansgroep. Zij had al kaartjes voor ons geregeld en die zouden we ’s avonds dan krijgen van Marion, een ander Frans meisje. Helaas had Marion de bus gemist en dus zou het veel langer duren voordat ze bij de club waren. Ondertussen besloten we om maar te wachten bij de McDonald’s want het was veels te koud buiten. Toen bleek dat zij pas een uur later bij die club konden zijn besloten Jolien en ik om naar huis te gaan aangezien ik de volgende dag om 11 uur mijn interview met de docent had leek me dat slimmer. De dag daarna sprak ik Coline en die was blij dat we naar huis waren gegaan want de rest had nog tot kwart voor 1 in de rij moeten staan!


Op donderdag had ik ’s morgens eerst het interview en dat ging best wel goed. Ik kon bijna alles meekrijgen van wat hij zei en de rest heb ik opgenomen. Grappig was wel dat een meisje uit onze groep volgens mij nog dronken was van de avond ervoor. Want ze had de meest slonzige kleren aangetrokken, ze zei alleen maar dingen die totaal nergens op sloegen en na 5 minuten interview gooide ze haar hoofd op de tafel en ging een dutje doen tot 5 minuten voor het einde! Zeer komisch.
Daarna had ik nog een college ‘political geography’. Ik vind dat echt een super leuk vak, tot nu toe hebben we het gehad over media, Afghanistan en de Arab Spring. Ik vind het zelfs leuk om de verplichte artikelen te lezen, dus ik denk dat ik wel verder mee wil in mijn master, maar ik heb nog genoeg tijd om daar over te beslissen. Na het college ging in naar de Global Lounge op de uni om ff te skypen met Emma, ik heb weer lekker kunnen bijkletsen met mijn zusje en ben weer wat interessante nieuwtjes rijker! ’s Avonds had Jolien afgesproken met Eoin (een Ierse naam, je spreekt het uit als Owen. Dat is trouwens wel echt irritant met die Ierse namen, het ziet er super raar uit maar vaak spreek je het heel simpel uit!). Zij heeft hem leren kennen toen zij twee jaar geleden in Thailand was en aangezien hij in Dublin woont moest er natuurlijk afgesproken worden en het leuke is: Ik mocht mee! Jippie! Hahaha. We hadden afgesproken bij St. Stephen’s Green en het duurde even voordat we elkaar gevonden hadden maar daarna gingen we naar de pub om gezellig wat drankjes te doen! Het was heel leuk en rond een uur of 1 gingen we weer richting huis. Maar niet voordat we stopte bij de Abrakababra voor een döner kebab voor Jolien en bij de McDonald’s voor mijn twisted fries! (geloof het of niet, maar ik ben een beetje uitgekeken op mijn dubbele cheeseburger in de nacht, ik werd er altijd een beetje misselijk van…)


Op vrijdag morgen had ik om 10 uur college en na al die Bulmers van gisteren kon ik maar moeilijk mijn bed uitkomen. Het was ook de eerste keer dat het ’s morgens nog een beetje donker was en dat haat ik altijd want dan wil ik helemaal mijn bed niet uit. Gelukkig verliepen de colleges soepeltjes. Bij political geography kregen we twee voorbeeld vragen voor het tentamen van komende week en ik had ze allebei goed, dus met een beetje extra leren moet dat wel goed komen! Daarna ff lekker met Jolien de stad in, het was immers weekend. Eenmaal thuis moest ik snel snel mijn bami naar binnen werken want ik had me verkeken op de trainingstijd. Gelukkig was Anna ook wat later en dus gingen we samen naar trainen toe. De training zelf ging echt mega slecht, t leek wel alsof mijn armen van pudding waren daarbij was de training vooral gericht op de posities van de mensen die zondag wedstrijd hadden en dus heb ik de halve tijd niks staan doen, samen met de rest die niks stonden te doen besloten we om dan maar te werken aan onze buikspieren en dus lag de helft op de grond sit-ups te doen. Na het trainen gingen we uit met een groot gedeelte van de rest van de meisjes. Het was supergezellig en de corona’s in de eerste pub smaakten goed. Ik sprak met een meisje dat speelt in het eerste damesteam van UCD en die zei dat ik best de volgende keer op woensdag met hun mag meetrainen en aangezien ik op woensdag meestal toch niks te doen heb ga ik dat zeker doen. Het niveau van dat team ligt een stukje hoger en ik denk dat me dat beter bevalt. In de tweede bar was ook onze trainer terwijl ik met hem en een ander meisje uit mijn team aan het praten was bleek dat ze beide dachten dat ik Amerikaanse was?! In eerste instantie was ik een beetje beledigd maar toen bleek dat het kwam omdat ik zo goed Engelse praat vond ik het toch wel cool. Ik begin nu langzaam aan zelf ook wel te geloven dat mijn Engels lang niet zo slecht is als ik zelf denk. Maar toch… Amerikaans? Ik wil echt geen Amerikaans accent hebben. :P Rond een uur of 3 gingen Anna en ik naar huis want dan konden we een Taxi delen en aangezien Anna de hele dag nog niks gegeten had behalve en boterham omdat ze een kater had van de nacht ervoor moesten we natuurlijk naar de Burger King. En aangezien de wraps 1+1 gratis waren moest ik er natuurlijk ook eentje eten. Ik begin langzaam aan te denken dat jullie straks in januari een tientonner terug verwachten, maar ik zal het ff uitleggen. Als we uitgaan in de stad en daarna weer naar huis gaan komen we altijd over O’Connelstreet en op die straat zijn bijna alle fastfoodzaken 24 uur per dag open en dus ben je verplicht daar om 4 uur ’s nachts wat te eten. Het zou heel zielig zijn als je gewoon voorbij loopt zonder iets te kopen.


De volgende morgen op zaterdag vroeg ik me af waarom ik het in godsnaam zo laat had moeten maken gisteren. Weer moest ik vroeg op maar deze keer wel voor iets super leuks: we gingen naar Glendalough! Dus ik stromelde de douche in, at een yoghurtje en met het vooruitzicht dat ik straks in de bus een uurtje kon slapen voelde ik me al beter. De bus vertrok vanuit de uni en rond 11 uur kwamen we aan bij het visitorscentre in Glendalough. Toen we kregen te horen dat we de monastic site van Glendalough zouden bekijken werd ik niet vrolijk, weer een oud en vervallen klooster! Gelukkig mochten we eerst een zaal in met lekkere stoelen waar we een filmpje te zien kregen en vervolgens konden we nog ff snel wat dingen bekijken in dat centre. Daarna kregen we dus die rondleiding over die monastic site, maar het viel reuze mee! De vrouw vertelde heel leuk en snel en we kwamen zelfs wat nieuwe dingen te weten. Daarna was het tijd om naar de twee meren te gaan! Omdat we met een groep van 50 studenten waren besloten Jolien en ik om maar snel vooruit te gaan zodat we niet in de meute mee hoefde te lopen. Terwijl we de route liepen naar de meren moest ik denken aan m’n lieve zusje. Dit was een perfecte wandeling voor haar geweest: 1,6 kilometer heen en 1,4 kilometer terug, over vlonders en geasfalteerde weggetjes. Lekker simpel en toch een mooi uitzicht. Wat zeg ik, een fantastisch uitzicht! Geweldig die bergen en dan de vallei met de meren. Een beetje jammer dat het zo bewolkt was maar door de herfst zag je wel overal de meest prachtige gekleurde bladeren! Vervolgens zijn we op aanraden van Donna nog ff doorgelopen naar een kleine waterval. Het was ff klimmen maar daarvoor werden we ook beloond. Daarna was het al weer tijd om terug te gaan naar de bus en we hadden geluk want het begon toen net met regenen. Daarna hadden we nog een uitgebreide lunch in een nabijgelegen restaurant. Ik had een lekker stukje varkensvlees met aardappels, groente, brood en een kannetje thee toe. Complimenten trouwens voor de organisatie, het international office van de uni, want het was super georganiseerd en we hoefden voor de hele dag maar 10 euro te betalen. Rond 5 uur waren we weer lekker thuis en de rest van de avond heb ik lekker niks anders gedaan als mijn boek lezen! Love it.


Op zondag kon ik eindelijk uitslapen tot een uurtje of tien en daarna snel de douche in en op naar de pub aan de Guinness! Oké de Guinness heb ik gelaten voor wat het was maar ik was wel degelijk om 11 uur ’s morgens in de pub te vinden! De pub waar we de andere avonden ook voetbal hebben gekeken zond vanmorgen ook Ajax – Feyenoord uit! En dus besloten Jolien en ik om daar eerst een lekker Iers ontbijtje te nuttigen en daarna de wedstrijd te kijken. En als dochter van mijn vader was ik natuurlijk voor Feyenoord (en ook omdat ik Ajax niet zo mag). Ondanks de niet zo geweldige wedstrijd heb ik me prima vermaakt. Daarna naar huis om te leren en ondertussen de andere eredivisiewedstrijden te volgen op twitter. Verder was de zondag eigenlijk verdacht rustig en dat zal de komende dagen ook wel zo blijven aangezien ik donderdag mijn eerste tentamen, midterm, heb.

Gelukkig mag ik donderdag na het tentamen mijn lieve ouders van het vliegveld halen! :D Ik ben blij dat papa en mama langskomen maar ik ben nog blijer met de dropjes die ze meenemen1 ;)

Xx

Lisa


p.s. de foto's van afgelopen week:
http://www.mijnalbum.nl/Album=VUYXIOJF

sorry ik had ff geen zin om ze in de juiste volgorde te zetten en om ze een naam te geven, komt de volgende keer wel weer!

  • 24 Oktober 2011 - 16:04

    Manon:

    Heeej Lies! Wat geis dig doa vuul pubs en feestjes en bijeenkomsten aaf in Dublin! Echt vet haha :P. Tot snel!

    xx

  • 24 Oktober 2011 - 16:57

    Suzan:

    Bedankt veur de update van dien volledige eat-patroen van deas weak! :)

    'Tklinkt allemoal ergg gezellig!
    Ging det meadje serieus sloape tiedens un interview mit in lieraar? Haha det is echt brilliant:P

    xxxx

  • 24 Oktober 2011 - 18:21

    Elma:

    ha die Lisa,
    Je bent weer flink in de pen gekropen zeg! Je kan altijd nog schrijfster worden als het niet gaat lukken met ‘political geography’.
    Ik heb net een weekendje Kessel gehad met de keatelleppers wat dichter bij huis is . We hebben een rondleiding gehad in het kasteel en van de plannen vernomen rondom het kasteel.( 4 miljoen euro om dit kasteel op te knappen !) Erg interessant en hoewel jij het daar in Dublin prachtig vindt was ik nogal gecharmeerd van Kessel en het prachtige uitzicht vanuit het kasteel over de maas. Voor jou is dit wellicht niets nieuws maar toch ................

    Heel veel plezier deze week met je ouders en misschien tot in december !

  • 24 Oktober 2011 - 21:07

    Wim:

    Miljaar Lisa! Wat een kolossaal verslag, indrukwekkend!
    Die Ieren zingen altijd tijdens het voetbal You never beat the Irish!! Maar volgens mij drink jij ze allemaal onder de tafel.En anders versla je ze wel aan de vetbak, sodeju. Gelukkig vergeet je de situps niet, dus herkennen Jos en Vera je waarschijnlijk nog wel bij de gate.
    Veel plezier daar,
    groeten uit Brussels by night!

  • 25 Oktober 2011 - 07:36

    Melanie:

    Nemen ze gen kaassouffle mij? :P
    Weer leuk verhaaltje, deze kier heb ik ut bij de dokter geleaze,
    ff ter controle dr noa toe.
    Aangezeen ik zon lief zusje heb die metein alles op twitter mot plaatsen,
    wetse dink ik wel woa ik ut euver heb ;)
    Maar geniet dr nog lekker van doar!
    Xx

  • 26 Oktober 2011 - 11:57

    Bob Jacobs:

    Hey Lisa leuk verhaal!
    Ik wist helemaal niet dat je daar studeerde, hoe lang zit je daar al?

    Groet: Je neef(je)

  • 26 Oktober 2011 - 22:34

    Lisa Jacobs:

    @suus, Ich hoaj dig gear op de huugte van wat ich allemoal noa binne stouw in un weak :P hahaha, jah ik weit neejt echt of ze sleep, hai wel get beaters te doon, mer in heur conditie bun ich der zeker van det die zeker un paar minute weg is geweast! hahaha

    @Elma, Dankjewel, heb ik altijd een back-upplan! ;) inderdaad de plannen van het kasteel zijn echt wel mooi! En ik moet je gelijk geven er gaat niets boven het oude vertrouwde uitzicht over de Maas! dat mis ik wel hoor :P

    @Wim hahaha, tja, ik wil jullie niets onthouden! :D Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen het tempo van de gemiddelde ier heb ik nog altijd niet en misschien is dat maar goed ook! :P Ik ga ervanuit dat pa&ma me nog herkennen, maar ik neem voor de zekerheid maar een naambordje mee! ;)

    @Melanie! Nain, en asse t wel zoeije doon hub ich der niks aan want ik ken ze neejt frituren.. :P

    @Bob, Hey echt superleuk dat je mijn verslag hebt gelezen! Ik zit hier al sinds 1 september en ik blijf tot en met half januari (maar met kerst ga ik ff snel naar huis ;)) Hoe is het nog in Brussel? Groetjes aan de rest thuis!

    Xxx Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 21 Juli 2011
Verslag gelezen: 803
Totaal aantal bezoekers 29267

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 30 November -0001

Studeren in Dublin

Landen bezocht: