Guinness, Studeren en Belfast - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu Guinness, Studeren en Belfast - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu

Guinness, Studeren en Belfast

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

12 November 2011 | Ierland, Dublin

Hello everybody!

Ik loop een beetje achter met m’n verhalen maar dat komt door het drukke maar gezellige weekje dat ik heb gehad!


Maandag was eigenlijk helemaal niet zo druk, vooral erg brak… Ik heb de hele dag met m’n trainingsbroek en mijn Dublin trui op de bank gezeten en White Collar gekeken! Omdat het Bank Holiday was in Ierland was er ook geen volleybal en was er geen reden om het huis uit te komen. ’s Avonds kwamen Jolien en ik er achter dat onze deur niet eens van het slot was geweest! Best wel ernstig en dus vroeg naar bed zodat we morgen wel weer fit zouden zijn. Halloween hebben we dus maar ff overgeslagen die had ik de nacht ervoor goed genoeg gevierd.


Op disdag was het 1 november en dat betekend dat we al weer 2 maandjes in Dublin zitten. Dus dat moest gevierd worden. We hadden die dag toch vrij en ’s morgens hebben we eerst boodschappen gedaan we dachten heel slim te zijn door mijn koffer op wieltjes mee te nemen zodat we flink wat flessen water mee konden nemen. Het was ook heel handig totdat we er aan herinnerd werden dat we op de tweede verdieping wonen en die koffer dus nog naar boven moesten slepen… Daarna besloten we om de Guinness storehouse maar eens met een bezoekje te verblijden. Erg leuk om te zien hoe zo’n klein familiebedrijf is uitgegroeid tot een gigantisch wereldimperium. Het museum/storehouse zelf was erg leuk opgebouwd, je gaat steeds een verdieping omhoog en het hele gebouw heeft de vorm van een groot Guinnessglas! Helemaal bovenaan heb je de Gravity Bar. Waar je dan ‘gratis’ een lekkere Guinness kunt drinken, daarbij heb je heel mooi uitzicht over de stad en aangezien wij daar rond een uur of 6 zaten zagen we het heel mooi donker worden in Dublin. Van al die Guinness en trappen omhoog hadden we toch wel honger gekregen en daarom gingen we snel door naar de Mac voor ons feestmaal! :D ’s avonds hadden we met Shannon, Nicoletta en haar huisgenoten afgesproken om naar de film te gaan. Van de zomer had ik het boek “een keukenmeidienroman” gelezen en nu is die verfilmd als ‘the Help’. Aangezien ik het boek geweldig vond wilde ik die film heel graag zien. Vaak vind ik verfilmde boeken niet zo geweldig maar deze film was echt heel leuk! Er zat heel veel van het originele boek in de personages leken sprekend! Loved it!


Op woensdag was het weer voorbij met de pret en begonnen de colleges weer, daarna naar de bieb toe want ik moest toch echt wel gaan werken aan mijn essays. Gelukkig ging het vrij goed en na een paar uurtjes productief bezig te zijn geweest had ik afgesproken met Nicoletta om ff bij te kletsen. Daarna naar de stad boodschappen gehaald, voor het eerst sinds ik hier ben lekkere sperziebonen uit een pot! :D Na het eten snel door naar de Livingroom want Ajax had een championsleague wedstrijd tegen Dinamo Zagreb. Altijd gezellig daar!
Donderdag begon eigenlijk hetzelfde als woensdag, college en in de bieb werken aan mijn essay, alleen jammer dat ik vandaag iets minder productief was, maar dat halen we wel een keer in (of niet :P) Wel nog ff goed bijgekletst met Jolijn op msn. Daarna ff naar de bank toe want ik mocht mijn eerste ponden gaan halen (ofja omwisselen eigenlijk) Ik voelde me net een klein kind dat haar eerste briefje van 5 krijgt :). Ook heb ik deze week mijn tentamenrooster gekregen. De tentamen periode loopt hier van zaterdag 10 december tot en met woensdag 21 december. Mijn tentamens zijn weer lekker verspreid ingepland (not) op zaterdag de 10de dan eentje en twee op maandag de 12de! En dat was het dan! Van de ene kant wel lekker dat je zo vroeg klaar bent, maar ik had het toch liever wat meer gespreid gehad aangezien ik dan meer tijd had gehad om te leren. Nu heb ik veel minder tijd en dan ga ik stressen en da’s niet leuk :(. Maarja we zullen er maar het beste van gaan maken! ;)


Donderdag avond had ik afgesproken met Richie. Ik had hem zondags ontmoet op een Halloween feestje in de Globe. Hij was een Ierse student maar wilde volgend jaar zijn master in Nederland gaan doen en wilde wel wat meer over Nederland weten. Daarnaast wil hij ook een semiprofessioneel wielren- of veldcross team gaan fietsen. Ik heb hem alles verteld over Nederland (alleen maar positief natuurlijk) en ik heb zoveel als ik weet verteld over fietsen in Nederland (komt die kennis van papa toch nog een keer van pas :P) Al met al was het een gezellige avond en het is leuk om mensen te ontmoeten die zo enthousiast zijn over Nederland! Toen ik weer thuis was heb ik alvast mijn tas ingepakt voor het weekend aangezien ik daar vrijdag geen tijd voor had. Natuurlijk nam ik weer veels te veel mee. Maar dat hoort erbij!


Op vrijdag was het dan zo ver! Belfast/UK here I come! Maar… eerst nog ff een college ’s morgens. 10 minuten voordat het college afgelopen was ging het brandalarm af! Onze docent had eigenlijk niet zo’n zin om dat alarm te gehoorzamen, want het was toch een test en zei dus tegen ons: Blijf maar lekker zitten, ik wil dit college afmaken. Pas toen een mannetje met zo’n oranje vestje hem 3 keer duidelijk maakten dat we naar buiten moesten stemde hij mokkend in. Ik vond het wel lachwekkend want zo’n brandalarmoefening is inderdaad behoorlijk irritant. Vervolgens was het alweer tijd om naar de bussen te lopen. Was nog een heel gedoe om in de goede bus terecht te komen, want als er drie bussen achter elkaar staan wat is dan de eerste bus…. (denk daar maar eens over na) en dus moesten we nog ff van bus verhuizen, maar uiteindelijk waren we wel onderweg! De reis duurde gelukkig niet al lang en voordat ik het wist waren we al in Belfast. We konden direct ons hostel in en Jolien en ik hadden het geluk dat we op een kamer van 4 zaten, met twee andere Australische meisjes. Dat is een heel stuk beter dan een zaal met 12 of 20 andere mensen! Toen we ons een beetje gesetteld hadden hebben we een kaart van Belfast gepakt en zijn we de stad in gelopen. Eerst naar de botanische tuinen bij de Universiteit en daarna het centrum in. Ook al is Belfast kleiner dan Dublin om de een of andere reden voelt het toch meer aan als een stad. Komt waarschijnlijk door de hoogbouw die je in Dublin niet echt hebt en in Belfast juist wel. We hebben ff een rondje door het centrum gelopen met het immense City Hall en we zagen al de voorbereidingen voor het openluchtconcert in de stad in verband met de EMA’s. Toen zijn we wat gaan drinken in een pub en op de heenweg hadden we al een lekkere Italiaan gespot en we vonden dat we het wel verdiend hadden om eens lekker uitgebreid te gaan eten. Als voorgerecht hadden we gefrituurde champignons (Jolien) en bruchetta (lisa). Daarnaa had ik een lekkere pasta Carbonara en Jolien een pizza Margharita. We hebben genoten, heerlijk!
Toen terug naar het hostel omkleden en tijd voor de Pubcrawl. We hebben die avond nieuwe Duitse en Oostenrijkse vrienden gemaakt, erg gezellig en leuk (eentje heet er serieus Wolfgang, bijnaam Wolffie…) Een super leuke avond gehad alleen jammer dat Jolien eerder naar huis ging vanwege buikpijn. Aangezien de pubs/clubs hier om 1 uur dichtgingen lag ik om half 2 al in mijn bedje, en eigenlijk vond ik dat wel prima want het was een lange dag geweest.


De volgende morgen konden we lekker uitslapen want we zouden onze Black Cab tour pas om 1 uur hebben. We stonden rond een uur of 10 op, het douchen hebben we maar achterwege gelaten aangezien het water steen en steenkoud was… snel wat toast en thee naar binnen en toen weer de stad in. Het weer was koud maar helder en toen we langs een superschattige cupcake winkel kwamen moesten we er natuurlijk ff eentje eten. Ze waren echt super lekker! De icing die op de cakejes zat was echt hemels! Het smaakte gewoon naar cakebeslag! Jammie! Daarna zijn we verder door de stad gelopen en hebben we ff lunch gehaald bij de supermarkt en toen was het alweer tijd om terug te lopen naar het hostel voor de tour. Helaas waren er te veel mensen en te weinig taxi’s waardoor wij een uurtje moesten wachten, maar dat vonden we helemaal niet erg want we waren net onze Engelse soapopera aan het volgen: Hollyoaks! Nog slechter dan GTST maar o zo leuk.
Na een uurtje konden we eindelijk met de black cab tour mee en het was echt heel interessant. We zaten met z’n 6e in een cab (Jolien en ik, 3 meisjes uit Duitsland en een Australische). Als eerste reden we door de twee groten protestantse en katholieke wijken en ondertussen vertelde onze gids over deze twee geloven in de stad. Daarna gingen we naar de bekende muur met alle muurschilderingen en kregen we uitleg over wat ze allemaal betekenen. Ging voornamelijk over de politieke gevangenen in de jaren 70 en hun hongerstaking. Het viel me op dat er een Palestijnse vlag aan een van de straatlantaarns hing alsof het ging om een soort broederschap tussen Noord Ierland toen en Palestina nu. Daarna gingen we weer de taxi in en toen vroeg ik onze gids wat hij nu eigenlijk was. Katholiek of protestants. Het antwoord liet hij wachten tot het einde van de tour. Daarna gingen we naar de muur die de protestantse en de katholieke wijk scheidt en die is er nog steeds. Nog elke avond om 8 uur gaan alle poorten dicht en kan men alleen nog van de ene naar de andere kant via een poort in het midden van de stad! Ik schrok hier best wel van, wist niet dat het nog zo’n big issue was daar. Onze gids vertelde zelfs dat er 2 jaar geleden nog een enquête is geweest of de bewoners de muur wilden houden of niet. 60% van de mensen zei: Ja, we willen de muur houden, zo voelen we ons veiliger. Best heftig. De gids gaf ons stiften en we mochten een boodschap op de muur schrijven. Vervolgens weer de taxi in en op naar de derde en laatste plek. Dit was een buurt in de protestantse wijk: Shankill. Bekend en berucht vanwege de vele murals op de zijkanten van de huizen. Hier vertelde de gids van de andere cab een verhaal, hij was een echte local en je kon merken dan hij protestants was want hij had het steeds over ‘wij’ en ‘zij’. Achter elke muurschildering zat wel een verhaal en de eerste ging over de protestantse William of Orange die in 1690 de Engelse katholieke King James had verslagen en dat er nu nog steeds elk jaar oranje marsen door de stad zijn. Pas na een half uur legde ik de link tussen William of Orange en onze eigen Willem van Oranje… drie keer raden: dezelfde man! En toen vielen de kwartjes met honderden tegelijk omlaag! Lekker slim Lisa! :P
Er was ook nog die andere bekende muurschildering van een man met een geweer dat altijd op je gericht is, waar je ook staat, het geweer wijst altijd naar jou. Dit is best wel eng en het was een teken dat je altijd in de gaten werd gehouden in deze buurt. De rest van de murials gingen vooral over belangrijke vrijheid/verzetsstrijders van de protestanten. Ik was echt onder de indruk. De man noemde deze plek “ A place of Myths, Legends and Lies” en dat vond ik wel erg mooi. Toen was het alweer tijd om terug naar huis te gaan en ondertussen konden we onze lieve gids nog een aantal vragen stellen. Er zijn ongeveer 53% protestanten in Belfast en 47% katholieken. Maar het percentage katholieken in heel Noord-Ierland is weer groter. Daarnaast voelen de protestanten zich Brits en de katholieken noemen zichzelf Iers. Als laatste vertelde de gids dat ooit Noord-Ierland bij Ierland gaat horen, hij weet niet wanneer, maar dat het gaat gebeuren daar is hij van overtuigd. Toen vroeg hij nog wat wij dachten dat hij was. Wij zeiden bijna allemaal katholiek, maar hij was protestants en dat was een compliment want dat betekende dat hij de tour objectief en neutraal had gedaan. Eenmaal weer bij het hostel namen we hartelijk afscheid van hem en bedankte hem voor de mooie tour.
Daarna gingen we voor de laatste keer de stad in. Eerst naar een groot shoppingmall waar je op de bovenste etage een prachtig uitzicht had over de stad, ff snel wat gegeten bij de KFC (eerste keer in mijn hele leven, ik werd echt niet wijs uit het menu!)en toen weer terug naar het hostel gelopen. Onderweg kwamen we nog lang Hotel Europe daar zou Lady Gaga zitten en nog een aantal beroemde mensen, was ook wel te zien aan de gillende en zingende fans voor de deur! :O Snel ff een fles wijn gehaald en het ‘pre-drinking’ kon beginnen. Om 11 uur gingen we naar de club toe en onze begleidster was al kannonnezat, viel op straat, panty en knie kapot! Gelukkig was er Jolien en haar purol! :D De avond uit was echt super leuk, veel gekletst, gedanst en we hebben de Bulmers ons goed laten smaken! Jolien zei van te voren dat ze het echt niet later ging maken dan 1 uur omdat morgen Myrna en Elise kwamen… Maar om 3 uur waren wij samen met Anne en Cap een van de laatsten die nog lekker aan het dansen waren. Toen zijn wij ook maar richting hostel gelopen, eerst nog ff gerugbyd/gevoetbald met Kenny op straat. Daarna kwamen we een pylon tegen en aangezien ik de laatste jaren iets te veel tijd heb doorgebracht met mijn huisgenoten kon dat ding natuurlijk niet onaangeroerd op straat blijven staan… Inmiddels had Jolien honger gekregen en dus gingen we de eerste de beste kebabzaak in, Jolien aan de kebab en ondertussen ging ik posters van de EMA’s jatten voor Jolien om ons huis op te vrolijken. Rond half 4 waren we dan toch eindelijk bij ons hostel en hadden we de twee ellendige trappen naar onze kamer opgelopen. Door een misscommunicatie tussen Jolien en mij had op een gegeven moment geen van ons tweeën de sleutel vast en dus viel dat ding weer twee verdiepingen omlaag…. Ik heb volgens mij het hele hostel wakker gemaakt met mijn “KUT!!!” maar dat geeft niet! Uiteindelijk lagen we na een geweldige avond/nacht toch nog in ons bedje.


De volgende morgen was het veeeeels te vroeg, om 8 uur stond ik al naast m’n bed! Gelukkig was de douche nu wel lekker warm. Weer snel wat toast naar binnen gewerkt en toen moesten we ons al weer verzamelen bij de bus want vandaag zouden we naar de Carrick-a-Rede Rope Bridge en de Giant Causeway gaan. Helaas bleek dat er in een van de kamers in het hostel gestolen was van verschillende personen, portomonee, Ipod, Iphone en nog wat dingen! De politie werd erbij gehaald en iedereen van onze groep in dit hostel moest zijn koffer en tas laten nakijken door de politie. Uiteindelijk werd er niets gevonden en daar was ik wel blij om want het zou verschrikkelijk zijn geweest als iemand uit onze groep gestolen zou hebben van de rest, dat zou de sfeer echt verpest hebben. Wel echt balen voor die mensen die de spullen kwijt zijn nu. Het was die dag koud maar wel prachtig helder en eenmaal aangekomen bij de kust hadden we een geweldig uitzicht! De rope bridge zelf was niet zo bijzonder, maar de wandeling ernaar toe was wel gewoon leuk. Vervolgens weer de bus in en door naar de Giant Causeway. Dit zijn basaltpilaren aan de kust die samen een heel mooi patroon vormen (zie de foto’s maar) Ook dit zag er weer fantastisch uit! Ik ben nog elke keer verbaasd hoe mooi de natuur van Ierland wel niet is en dan te bedenken dat ik nog lang niet alles gezien heb! Jolien had gezien dat er een man was die op het puntje stond vlak bij de oceaan, dat wilde zij natuurlijk ook en dus liepen/klauterden we er naar toe. Jolien liep iets voor mij en dus stond zij op een hoger punt dan ik toen “De Golf” er aan kwam. Eerst raakte de golf Jolien maar omdat zij iets hoger stond werden alleen haar voeten en de achterkant van haar jas een beetje nat. Maar daarna kwam die bij mij… Ik draaide me nog net om zodat ik alleen van de zijkant nat zou worden maar mijn beide benen waren tot de knieën zeiknat en mijn linkerkant was tot op mijn heup nat! Eerst heb ik Jolien drie keer vervloekt omdat zij perse naar dat punt moest, maar daarna hebben we er alleen maar keihard om kunnen lachen (en de rest van alle mensen die het gezien hadden ook!) Wat zijn we toch ook een stelletje dozen. Maar er was een persoon dommer dan ons. Want terwijl wij terug liepen was er zo’n chinees die gezien had dat wij nat werden maar toch nog ff naar dat zelfde punt moest. Toen kwam er een nog grotere golf en die ging helemaal over hem heen en zijn camera… sukkel dat het is. We zijn toen snel terug gelopen naar het restaurant daar, hebben ff wat lekkers gegeten en toen stond de bus er weer en kon ik bij m’n reistas om een droge broek, schoenen en sokken te pakken. Daarna begon de terugreis naar Dublin weer en terwijl we Belfast voorbij reden was er één meisje in de bus die dat niet begreep. Dit Chinese meisje liep naar de buschauffeur en begon een geheel gesprek. Al gauw wist de hele bus het verhaal. Het meisje was vanmorgen bij het hostel in de verkeerde bus gestapt (er stond nog een bus voor een dagtour naar de giant causeway) en heeft dus de hele dag onze tour gevolgd. Pas toen de bus door Belfast heen reed vroeg ze aan de jongen naast haar waar de bus naar toe ging, en Dublin was niet wat ze wilde horen… Dat kind moest vanavond een vlucht hebben en we waren al 20 minuten uit Belfast! Jolien en ik hadden het niet meer en begonnen kei hard te lachen! Niemand in de hele bus heeft dus de in de gaten gehad dat er een iemand in de bus zat die er niet bij hoorde! En zij heeft vanmorgen net als de rest haar koffer en tas laten controleren door de politie! Echt hilarisch! Gelukkig stopte de bus in het dichtstbijzijnde plaatsje en kon zij een taxi terug naar Belfast nemen. Daarna ging de reis weer verder en heb ik genoten van het prachtige uitzicht. Tussendoor ff een stop gemaakt om wat te eten maar uiteindelijk waren we rond half 8 weer in Dublin. De bus stopte eerst op UCD en gelukkig konden Jolien ik en een andere jongen blijven zitten want de bus zou ook nog terug gaan naar het centrum. De jongen was Peter, een italiaan die hier in Dublin full time studeerde. We hadden hem gisteravond al ontmoet toen Jolien hem 2 van onze EMA’s posters schonk... Helaas moest hij ons mededelen dat de posters niet meer mee had genomen! :P Eenmaal in de stad hebben we ff snel boodschappen gedaan en daarna was het tijd om Myrna en Elise te meeten op O’Connellstreet! (Myrna is het zusje van Jolien en Elise is een vriendin) Snel terug naar huis en daar hebben we nog een gezellige avond gehad. Maar omdat iedereen moe was zijn we lekker thuisgebleven en vroeg gaan slapen.


Ik merk dat mijn verhaal weer echt veels te lang is geworden! Bij deze respect voor degene die het aflezen! :D

Tot het volgende verhaal!


Kusjes uit Dublin van mij!

  • 12 November 2011 - 16:16

    Thijs:

    Graag gedaan hoor, hij is weer uit. Eerste indruk: Jeuzes wat een énd. Maar heel erg leuk om te lezen weer en het lijkt er nog steeds verdacht veel op dat jullie je goed vermaken! Groetjes uit Cardiff! Xx

  • 12 November 2011 - 20:07

    Evelien:

    Woow Lisa wat een verhaal weer zeg. Wel echt super om te lezen! Ik word erg nieuwsgierig naar Dublin, de pubs en omstreken :D as vrijdag is het zover! Tickets zijn al uitgeprint en paspoort zit al in de tas!
    Die kwartjes uit je verhaal zijn echt geniaal. Haha... xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 21 Juli 2011
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 29273

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 30 November -0001

Studeren in Dublin

Landen bezocht: