Colleges - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu Colleges - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu

Colleges

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

18 September 2011 | Ierland, Dublin

Hello!

Het is alweer een weekje geleden dat ik voor het laatst iets geschreven heb en dus is er weer een weekje voorbij waarin van alles is gebeurd! De vorige keer had ik beloofd dat ik het deze keer korter zou houden en ik moet helaas mededelen dat het me niet gelukt is! Scusi mensen, zoals bepaalde mensen me vaak genoeg duidelijk maken, ik ben nou eenmaal lang van stof… Maargoed hopelijk willen jullie het toch wel lezen en zo niet, Je weet niet wat je mist :P

Afgelopen maandag zouden dan eindelijk de colleges beginnen! Helaas, heb ik elke maandag en dinsdag vrij (eigenlijk helemaal niet zo ‘helaas’!) en dus ben ik op maandag morgen maar naar de National Gallery of Ireland gegaan. Voor degene die het nog niet wisten, ik heb een soort rare voorliefde voor schilderijen, vraag me ook niet waarom, maar vooral schilderijen uit de 17e eeuw vind ik geweldig en zo’n beetje alles wat daarna komt eigenlijk ook wel! Dus ik was helemaal in mijn nopjes toen ik er achter kwam dat er in die gallery schilderijen van Rembrandt, Metsu, Vermeer, Picasso, Monet, van Gogh en vele andere beroemde dooie kunstenaars hangen. En dat allemaal zonder een rooie cent uit te geven, gelukkig is niet alles in Dublin duur! Aan het eind van de middag moesten we toch naar de uni toe omdat er een of ander social buddy gebeuren was. Dat houdt in dat je in een groepje wordt ingedeeld met allerlei andere internationale studenten en twee Ierse ouderejaars studenten (buddies) en als je problemen of vragen hebt kun je bij hun terecht. Jolien zat samen met Cecile in een groepje maar Lucky me werd naar Azië verbannen! In mijn groepje zaten bijna alleen maar Aziaten, zelfs mijn ‘Ierse’ buddies heten Ho en Hang! Nu ben ik echt niet racistisch en vind ik de meeste Aziaten best aardig, maar deze mensen waren allemaal een beetje stil en gingen onderling kantonees praten. Daarnaast waren mijn buddies ook niet echt behulpzaam en toen we dus klaar waren heb ik Jolien en Cecile opgezocht en hun buddies hebben me meteen geadopteerd en nu ga ik lekker samen met hun groepje volgende week wat drinken! Na het hele buddyfiasco gingen we naar een wedstrijd van UCD AFC soccerteam tegen Galway United. UCD AFC is trouwens het enige studententeam in heel europa dat meespeelt in de hoogste nationale competitie. Dit klinkt natuurlijk heel geweldig maar het niveau van de Ierse Premier Division is bedroevend laag. Toch vond ik het leuk om naar de wedstrijd te kijken, alleen een beetje jammer van de IJskoude wind! Gelukkig won UCD wel met 2-1 van Galway, mede dankzij een eigen goal van een Galwaysukkel!


Op dinsdag morgen had Jolien haar eerste college en dus had ik ’s morgens het appartement voor mij alleen. ’s Middags gingen we ff de stad in om wat inkopen te doen. We onder andere naar de vodafone winkel, want de gratis simkaart die we hadden gekregen van de uni bleek helaas niet te werken, ze hadden blijkbaar aan iedereen verlopen simkaarten uitgedeeld. Jolien heeft nu haar Ierse nummer geregeld, ik hoop het volgende week ook geregeld te hebben. ’s Avonds was er een bijeenkomst waarin ons de do’s en don’t’s over Dublin werd verteld. Daarna hadden we met Cecile en Nicoletta in de stad afgesproken voor een drankje (Ik vind het eigenlijk heel raar om drankJE te zeggen aangezien het drankje steeds een halve liter Guinness is…) en daarna zouden we uitgaan. Maar omdat het zo gezellig was besloten we het uitgaan te laten voor wat het was en dronken we er nog eentje extra in de pub.


Woensdag was het dan eindelijk zo ver! Ik had mijn eerste college op UCD!!! Ik begon met een college Public Policy and Planning (PPP). Zoals ik al verwachtte zijn de eerste colleges van een nieuw vak in Dublin hetzelfde als in Nijmegen, een introductie op wat komen gaat en de huisregels. Toch was het wel leuk en nuttig omdat we ff snel in een groepje moesten brainstormen over wat ‘spatial planning’ is, zo leerde we al een beetje onze medestudenten kennen! ’s Middags gingen Jolien en ik de stad weer in. Ik vind het echt heerlijk om midden in een grote stad te wonen, alles is lekker dichtbij en zo’n beetje elke winkel die je nodig hebt is er wel! Ohja ff tussen door iets over de bussen hier. De stadsbussen zijn hier allemaal geel met blauwe dubbeldekkers! Het liefst zit ik boven vooraan, ten eerste omdat je dan leuk op de weg en naar buiten kan kijken maar ook omdat dat zo’n beetje de enige plek in de bus is waarbij ik niet met mijn knieën tegen het bankje voor mij zit geperst. Dat probleem heb ik ook met mijn bed. De bedden hier zijn echt veel korter dan ik gewend ben. Ik vind het echt raar, ik ben op zich wel groot, maar niet extreem groot ofzo maar hier in Ierland heb ik het gevoel alsof ik relatief gezien veel groter ben. Laat ik het zo zeggen, ik ben me er meer van bewust, zeker wanneer ik weer mijn hoofd stoot in de bus. Maargoed Jolien en ik hadden geen zin om naar de Lidl te gaan en dus gingen we lekker foodshoppen bij de Marks&Spencer! I love die winkel! Ga er niet naartoe met een hongerige maag want dan heb je binnen no-time je karretje vol liggen met lekkere gebakjes, hapjes, en andere lekkernijen. De meeste dingen zijn daar wel duur, maar als je goed zoekt vind je ook echt wel betaalbaar eten. En dus zaten Jolien en ik ’s avonds aan de zalm met broccoliquiche en een prawncocktail salade! Jammie! Omdat we geen tv in ons appartement hebben zetten we ’s avonds meestal mijn laptop op tafel en kijken we een film. Deze avond was het tijd voor Sex and the City 2!


Op donderdag 15 september was het tijd voor mijn eerste college Political Geography. Dit is mijn keuzevak en dus het enige vak dat ik niet met Jolien heb. Het college begon een beetje vreemd aangezien de docent een youtube filmpje opzette waardoor ff later Knocking on heavens door van Guns n Roses door de speakers schalde. Heel even wilde ik snel mijn spullen pakken omdat ik blijkbaar in de verkeerde collegezaal zat, maar de docent maakt me al gauw duidelijk dat hij alleen ff de speakers wilde testen en dat het hier toch echt ging om een college political geography. In tegenstelling tot het vak van gisteren lijkt mij dit wel echt een super leuk vak. Maar dat had ik van te voren ook wel gedacht aangezien ik die planning vakken nooit zo leuk vind en geopolitiek wel. Ik was ook heel blij met de docent, want dat bleek een Fransman te zijn die heel goed engels sprak en die is voor mij beter te verstaan dan een Ier die engels spreekt, ik moet daar nog echt aan wennen! Waar ik ook nog echt aan moet wennen is het feit dat ze hier links rijden. Ik heb nog steeds momenten dat ik in de bus zit en denk: Chauffeur ga nou naar rechts want zometeen botsen we op een tegenligger!!! Ook met oversteken blijft het lastig omdat je gewend bent eerst links en dan rechts te kijken terwijl het hier juist andersom moet!


Ik heb al anderhalf jaar geen college of werkgroep meer gehad op vrijdag, het is dus ff wennen dat hier op UCD de vrijdag mijn drukste dag is met maar liefst 3 uur college! ;) Gelukkig viel het allemaal wel mee, want de colleges waren allemaal super leuk! Eerst had ik een uur political geography en daarna twee uur political geography of European integration. Beide vakken vind ik nu al heel interessant! ’s Avonds waren Jolien en ik uitgenodigd voor de housewarming van Shannon en Paul. Met een fles wijn, een fles perencider en een doos minicupcakes gingen wij op weg naar Ranelagh, het stadsdeel waar zij wonen. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan en het duurde dus even voordat we in het doolhof van straten en huizen hun appartement vonden. Maar het was het zeker waard want het was een supergezellig avond! Naast ons waren Cécile, Nicoletta en Renaud er ook. Rond een uur of 12 was alle wijn, bier en cider op en waren we behoorlijk teut en dus werd het tijd om richting city centre te gaan! Vraag niet hoe, maar het is ons uiteindelijk gelukt om met twee taxi’s in de stad te komen, om elkaar weer terug te vinden, om te zorgen dat iedereen gepind had en om in een pub terecht te komen! Tot vrijdagavond had ik alleen nog maar Guinness gedronken en ik vond het nu wel tijd om ook wat ander lekker bier te proberen! Papa vertelde me over Smithwick’s, an Irisch red ale en toen ik zag dat ze hem daar op de tap hadden moest ik hem wel proberen. Omdat ik eerder op de avond al bijna een hele fles rode wijn had opgedronken kan er getwijfeld worden aan mijn objectiviteit, maaaaaar ik vond ook dit bier super lekker! Ik weet niet precies wat het is met Iers bier, maar het smaakt mij beter als bier in Nederland, normaal maak je mij niet blij met halve liters, maar hier draai ik mijn hand er niet voor om! Anyway, vijf minuten nadat ik mijn bier besteld had gingen de lampen aan en een kwartier later moesten we dus naar buiten. We hebben snel ons glas leeggedronken en zijn toen naar de volgende pub gegaan. Het was er super gezellig, mede dankzij de Guinness at wedstrijd van Paul, Cécile en Nicoletta. Om drie uur was het ook in deze pub gedaan en we besloten naar huis te gaan om lekker te slapen. Het is wel ff wennen aan de openingstijden van pubs en uitgaansgelegenheden. Het begint en eindigt hier allemaal veel eerder dan in Nederland. Om drie uur is het bijna overal wel gedaan alleen een enkele club blijft langer open, maar dan maximaal tot 4 uur!


Op zaterdag was iedereen nog een beetje hungover van de avond ervoor, maar we hadden een aantal dagen geleden al afgesproken om naar de Dublin Zoo te gaan en dat deden we dus ook! We waren met z’n vijven, Shannon, Cécile, Aisley (ook een canadees meisje), Jolien en ik. Ik voelde me weer een klein kind dat met haar ouders naar een dierentuin en pretpark gaat! In de bus richting Phoenix Parc (waar de zoo in ligt) had ik zelfs een beetje kriebels in mijn buik! De Dublin Zoo was echt geweldig! Ik heb mezelf nooit echt als een grote dierenvriend beschouwd maar bij de doodshoofdaapjes smolt mijn hart toch wel echt hoor! Rond een uur of zes hadden we het wel gezien en sloten we de dag af met een lekkere dikke quarter pounder van de McDonalds!


Vandaag, zondag, was de finale van het Gaelic Football. Twee weken terug op zondag was de finale van Hurling en vandaag dan de finale van die andere Ierse sport. Dit is ieder jaar op croke park en dat ligt dus zo’n beetje naast ons appartement, we kunnen het zien liggen als we uit ons raam kijken! (zie foto) De finale ging tussen Dublin en Kerry en net als twee weken terug was het weer een drukte van jewelste bij ons op straat! We hadden met de rest afgesproken om de wedstrijd te gaan kijken in een pub in de stad. Als echte supporters hadden we donker blauwe en licht blauwe kleren aangetrokken, de kleuren van Dublin en terwijl we naar de stad toeliepen kregen we een vlag en een soort papieren hand, onze outfits waren compleet! Het is echt geweldig om te zien hoe de hele stad meeleeft met zo’n wedstrijd. Bij ons in de straat waren sommige huizen al weken voorzien van blauwe vlaggen en slingers en dat werden er de afgelopen week alleen maar meer! We kwamen uiteindelijk terecht in een kroeg in Temple Bar, vol met echte Dublin fans. Ook al had ik nog nooit een wedstrijd van de Dubs (het team van Dublin) of überhaupt een Gaelic football wedstrijd gezien, ik was meteen supporter en vond het sfeertje echt geweldig! De sport zelf is een beetje raar, ik zal het kort proberen uit te leggen. Het wordt gespeeld op een veld dat lijkt op een rugby veld en de goal is een combinatie van een voetbalgoal en een rugbygoal, dus een net onderin en dan twee palen die uitsteken. Je hebt volgens mij 15 spelers per team en het wordt gespeeld met een voetbal, maar….. ze mogen lopen met de bal in de hand en er mee overgooien en ook nog schoppen. Je hebt een dubbele punten telling want als je hem in de goal schopt krijg je meer punten dan wanneer je hem tussen de palen schopt. Daarnaast is het soms best agressief want ze slaan elkaar om de bal te krijgen. Zo klopt het volgens mij een beetje, voor de rest moet je maar op wikipedia kijken! :p De sfeer in de pub was echt geweldig de supporters waren ook steeds aan het zingen! De Dubs worden ook wel de ‘Boys in blue’ genoemd en dus zongen ze de hele tijd ‘Come on ya Boys in Blue’ op het ritme van ‘Du has die hare schön’ hahaha, Op het laast was ik zelf mee aan het zingen en schreeuwen, zo cool vond ik het! Het was echt een super spannende wedstrijd want 5 minuten voor tijd leek het er nog op dat Kerry dik ging winnen maar uiteindelijk heeft Dublin gewonnen met 1-11 tegen 1-10! Echt super vet! Toen we terug naar huis liepen kwamen we alle supporters uit het stadion weer tegen! Er waren zelfs een paar vage gasten in een auto die spontaan Nederlands tegen ons begonnen te praten!


Zo dat was het weer voor deze week! Morgen gaan we al vroeg naar de uni omdat we ons willen inschrijven voor het weekend naar Galway en er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar dus willen we er vroeg bij zijn. Komend week is het ook Freshers week op de uni en kan ik me eindelijk inschrijven voor volleybal! :D Ik heb er nu al zin in!


  • 18 September 2011 - 19:40

    Eefje:

    Jeetje det waas weer un lang verhaol! maar wal echt super leuk um te leaze wat se daor allemaol duis en meimaks!!
    kiek alweer oet naor dien volgende verslaag xx Eefje

  • 19 September 2011 - 08:33

    Manon:

    Top Lisa! En ik hoaj ut lekker kort dit kier hahaha :P

  • 19 September 2011 - 09:43

    Pauline:

    Hoi schat:)
    Leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat en dat het zo gezellig is en je lekker een drukke planning hebt iedere dag! Ik ben nu wel heel benieuwd naar al dat lekkere bier in Ierland, dus in november gaan we zeker samen een paar biertje doen dan!:D Succes weer deze week en hopelijk gaat het tripje van aankomend weekend door! Kus x x x

  • 19 September 2011 - 10:42

    Evelien:

    Hee Lisa,

    leuk om weer een verhaal van je te lezen! Ben nou wel heel erg benieuwd geworden naar het bier daar! :D Fijn dat je je vakken ook leuk vind! Heel veel plezier en succes en tot het volgende verhaal!
    xx

  • 19 September 2011 - 11:33

    Melanie:

    Haha leuk um te leaze!
    Zoe heb ik weer een bezigheid in de bus ;)
    We miste dig trouwens zoaterdig,
    bin met jolijn noa kubke geweest ;)
    Xx

  • 21 September 2011 - 06:14

    Ome Mark:

    Super lisa! Heel goed dat je zorgt dat je naar Galway kunt om de Guiness te testen. Je neemt mijn opdracht serieus. Graag had ik dan van jou een uitgebreid verslag met daarin verwerkt: Smaak, bitterheid, textuur, kleur, temperatuur, presentatie, vorm van glas, dialect en uitstraling van barkeeper etc..

    Groetjes, Mamapini

  • 22 September 2011 - 08:09

    Lisa Jacobs:

    Thanks voor alle lieve en leuke reacties! :D
    Paul en Eef! Maar goed dat jullie benieuwd zijn, want we gaan jullie heel wat laten proeven! :P
    Melanie, waar ut eavegood un bietje gezellig zonger migge? :P
    Mamapini, Ik zal mijn aantekeningenboek meenemen zodat ik een uitgebreid en duidelijk verslag kan maken van de Guinness in Galway! :D

  • 22 September 2011 - 16:56

    Thijs Brom:

    Superrr! =D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 21 Juli 2011
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 29301

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 30 November -0001

Studeren in Dublin

Landen bezocht: