Volleybal, stappen en tripjes - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu Volleybal, stappen en tripjes - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu

Volleybal, stappen en tripjes

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

03 Oktober 2011 | Ierland, Dublin

Hello everybody!


Hierbij weer een verslagje van de afgelopen week en aangezien er niet zo veel spectaculaire dingen zijn gebeurd is het verslag wat korter.
Afgelopen maandag had ik de hele dag vrij en ik heb lekker helemaal niks gedaan, een beetje uitgerust van het drukke Galway weekend! Gelukkig had ik wel de puf om s’ middags ff de stad in te gaan voor wat boodschappen want ik had een goede maaltijd/bodem nodig omdat ik ’s avonds mijn eerste volleybaltraining had! Het begon veelbelovend want ik liep de deur uit, de trap af en net voordat ik naar buiten liep bedacht ik me dat ik toch wel wat essentiële dingen vergeten was. Dus ik snel terug naar boven om mijn volleybalschoenen, mijn sportsokken en mijn kniebeschermers te halen! (ik ben ook een volleybalster van niks!) Gelukkig ging de training verder wel goed. Het was een beetje jammer dat we met 20 vrouwen/meisjes waren waardoor je met inrennen en met de rest van de oefeningen geregeld een arm in je gezicht kreeg! Hopelijk is het volgende week wat rustiger. Van te voren was ik heel bang dat het niveau te hoog voor me zou zijn, het was immers eerste divisie, maar ik kwam er al gauw achter dat eerste divisie in Ierland volgens mij een beetje te vergelijken is met tweede klasse in Nederland! Het is trouwens wel opmerkelijk dat van alle meisjes er maar 2 of 3 Iers waren, de rest is allemaal internationaal! Komt omdat volleybal niet echt populair is in Ierland. Ik ga waarschijnlijk ook een paar wedstrijden meespelen! Hoe vet is dat, Lisa in de eerste divisie! Hahahaha, nooit gedacht dat ik daar nog eens in zou spelen! Verder heb ik op de training een heel leuk Duits meisje ontmoet, Anna, zij is geen student maar doet een jaar vrijwilligerswerk bij de daklozenorganisatie in Dublin.


Op dinsdag had ik nog steeds vrij (lang leve mijn UCD rooster) en dus hadden Jolien en ik met Shannon afgesproken om naar de Ikea te gaan. We hadden namelijk nog wat spulletjes nodig voor als mensen van thuis op bezoek komen (papa en mama komen al over drie weken!), we kunnen namelijk niet met z’n vieren uit twee mokken eten en ons afdrogen met drie handdoeken! Toen ik naar buiten liep in mijn eind-september-kleren kwam ik er al snel achter dat het geen eind-sepbember-temperaturen waren! Jaja, ook in Dublin hadden we afgelopen week te maken met zomerse temperaturen en dus werden alle overbodige vestjes en jasjes in de tas gestopt en konden we lekker in ons hemdje lopen! Ideaal!, In de Ikea hebben we onze kar weer volgeladen en deze keer heb ik er ook een zak lekkere zweedse gahaktballetjes bij gegooid! Als afsluitertje nog een spotgoedkope hotdog met frietjes en drinken naar binnen gewerkt en toen weer met alle zooi de bus in.
Toen we weer thuis waren heb ik eindelijk de knoop doorgehakt. Ik zat al weken te twijfelen wat ik met kerstmis moest doen, aangezien al onze vrienden van hier met kerstmis naar huis gingen en ik zelf eigenlijk ook wel graag thuis wilde zijn met kerstmis besloot ik om het ook maar gewoon te doen. Het was gelukkig niet zo duur en dus ben vlieg ik nu op 23 december terug naar Nederland en op 28 december weer terug naar Dublin om nog ff twee weken te genieten van de stad en van het land aangezien we ons appartement tot en met half januari hebben. ’s Avonds nog ff lekker geskyped met papa en daarna naar bed toe want op woensdag had ik dan toch echt wel colleges.


Op woensdag was het super warm, het zonnetje scheen lekker en dus besloot ik om na het college lekker in het park te gaan liggen zonnen. Raar genoeg was ik niet de enige die dit bedacht had maar gelukkig kon ik nog een vrij plekje vinden in St. Stephens Green. Met de ogen dicht en mijn Ipod in voelde het alsof het weer augustus was en ik op het strand in Poreç lag! Daarna ben ik via de winkelstraten naar huis gelopen. Ik was namelijk door m’n boeken en door Joliens boeken heen en dus moest ik nieuwe kopen. Dat kun je natuurlijk in een gewone boekwinkel doen maar er is een straat in het centrum waar een winkel van de oxfam zit en ook een van de kankerstichting en nog een goede doelen winkel en zij verkopen tweede hands boeken. Echt ideaal, want ik lees toch bijna alleen maar chicklit en daar hebben ze heel veel keus in voor een spotprijsje. Twee boeken voor 5 euro en in de andere winkels wat het zelfs nog goedkoper! Vervolgens heb ik nog ff wat andere boodschapjes gedaan en weer viel het me op hoe vriendelijk de mensen hier zijn. Het voorvakje van mijn rugzak staat altijd open omdat de rits kapot is en op één dag hebben twee mensen mij verteld dat mijn voorvakje open stond! Echt heel lief. Daarnaast heb ik bij het Ierse winkelpersoneel niet het gevoel dat ze je van alles willen aansmeren maar dat ze je echt willen helpen. Op woensdag avond had ik afgesproken met twee andere Nederlandse meisjes, Laura en Linde, we hadden elkaar via via gevonden en het leek ons wel leuk om ff gezellig te kletsen en wat te drinken. Jolien zou eerst ook mee gaan maar die voelde zich niet zo lekker en bleef dus thuis. Het was erg leuk en gezellig om met andere Nederlanders je ervaringen in Dublin te delen.


Op donderdag was het weer tijd voor colleges, tussen de colleges had ik een uurtje vrije tijd en dus werd het tijd om de shorties van gtst van de afgelopen twee weken te bekijken. Ik moet zeggen dat sommige studenten wel nieuwsgierig naar mijn scherm keken! Daarna weer ff de stad in omdat het zo’n mooi weer was en omdat ik ff wat foto’s af moest drukken. Nu staan mijn vrienden, vriendinnen en mijn familie lekker bij mij op de vensterbank! Ook moest ik de boodschappen halen voor de housewarming van Jolien en mij op vrijdag. We hadden besloten dat we lekkere Hollandse hapjes gingen maken, dus blokjes kaas, plakjes worst, eiersalade, tonijsalade, wraps met zalm en paprikachips! ’s Avonds gingen Jolien en ik naar een feestje van de ESN, we hadden het geluk dat we op de gastenlijst stonden en dus niet hoefde te betalen voor de entree van de club, the palace. Eerst stonden we in het gedeelte waar alle ESN mensen stonden, gewoon gezellig kletsen met iedereen en ik was heel blij dat het flessenbier dit keer het goedkoopste was. Ik was vergeten hoe fijn het is om gewoon uit een fles te drinken in plaats van een halve liter glas. Het was super leuk en op een gegeven moment wilden we de dansvloer op. Dat dus nooit meer daar! Serieus ik snap die Ieren af en toe niet, op de dansvloer is het megadruk en staat iedereen hutjemutje en toch heb je een paar van die gekken die menen dat ze uitbundig moeten gaan dansen en dus iedereen aan de kant duwen en slaan! Ik ben meestal niet agressief maar één meisje verdiende toch wel echt een klap op haar harsens. Daarna zijn we maar aan de zijkant van de dansvloer gaan staan! Ik kwam ook nog iemand van het volleybal tegen, de jongen waarbij ik mij heb ingeschreven, hij wist mijn naam nog en toen hebben we een heel gesprek gevoerd, maar ik was ff vergeten om zijn naam te vragen, niet zo slim dus! :P Verder was er een zatte Ier die in het begin nog heel grappig was maar op een gegeven moment doodirritant werd, we moesten onze Duitse en Franse vrienden erbij halen om hem weg te krijgen!
Uiteindelijk hebben we een supergezellige avond gehad en gingen we veels te laat naar huis en aangezien we honger hadden moesten nog ff wat eten. Jolien had zin in kebab en dus gingen we naar de Abrakebabra! (serieus als ik ooit een kebabtent begin in Nederland ga ik hem zo noemen, echt een geniale naam!) Daarna nog door naar de McDonalds want ik moest en zou mijn dubbele cheeseburger hebben. Daar kwamen we weer een onverstaanbare Ier tegen die we werkelijk waar van alles konden wijsmaken! Uiteindelijk lagen we rond 4 uur in bed en aangezien ik de volgende dag om 10 uur college had was dat niet superslim!


Op vrijdagmorgen kostte het me inderdaad heel veel moeite om uit bed te komen maar ik heb me uiteindelijk door de drie uur college heen geworsteld en daarna mocht ik thuis met mijn brakke kop eiersalade en tonijnsalade gaan maken. ’s Avonds had ik weer volleybaltraining, het was geen echte training maar meer een sociaal gebeuren want de mannen en vrouwen werden gemixt en we hadden een klein toernooitje. Ik had nog steeds last van de spierpijn van maandag! Ik heb nog nooit zo veel spierpijn gehad! Gelukkig waren we met niet zo heel veel waardoor het erg gezellig en leuk was. Ik zat in een team met een Amerikaans meisje, twee nieuwe Duitse jongens en die Ierse jongen waarvan ik de naam dus niet weet, en ik kreeg hem die avond ook niet te weten. Wel kwam ik er achter dat hij dus in het nationale Ierse volleybal team speelde, hoe vet is dat! Het toernooitje was super leuk maar ik moest helaas eerder naar huis omdat we onze housewarming hadden en onze vrienden dus al op de stoep stonden. Natuurlijk deden die ellendige bussen er weer veel te lang over maar eenmaal thuis snel onder de douche en direct een lekker glas wijn voor mijn neus het was heel gezellig en de hapjes vonden ze allemaal heel lekker. Het was eigenlijk de bedoeling dat we nog uit zouden gaan, maar Jolien, ik en Shannon waren zo moe dat we niet meer uitgingen maar de rest ging vol goede moed om 1 uur richting stad! Ik was blij dat ik mijn bed in kon.


Op zaterdag had ik afgesproken met ome Jan en tante Pauline. Tante Pauline is een schoonzus van mijn oma (de moeder van papa) en ome Jan is dus een neef van Papa. Tante Pauline is zelf een Ierse en zij wonen dus al hun leven in en in de buurt van Dublin. Ik had al een paar keer mail contact gehad en het leek me super leuk om ze te ontmoeten. We hadden afgesproken voor de ingang van St. Stephens Shoppingmall en het was een beetje raar want je weet niet hoe ze eruit zien, maar gelukkig heb ik ze toch gevonden. Helaas was het gedaan met het mooie weer en regende het de hele dag al waardoor mijn lichtbruine schoenen nu donkerbruin waren en ik natte voeten had. Naast ome Jan en tante Pauline waren ook de kinderen van Jan mee, Jerry en Abigail/Abiageal. We gingen naar een lekker Italiaans restaurant en het was heel leuk om hen te leren kennen! We hebben dan ook afgesproken om elkaar zeker nog een keer te zien. Toen ik thuis kwam was ik doodmoe en voelde ik me niet zo lekker en dus ging ik ff naar bed toe. Gelukkig voelde ik me ’s avonds al weer beter maar we besloten om niks meer te doen en lekker thuis te blijven aangezien we de volgende dag weer vroeg op moesten vanwege een tripje. Wel had ik gebak gehaald want zaterdag was het 1 oktober en dat betekende dat Jolien en ik een maand in Dublin zaten. Ondanks dat ik het af en toe moeilijk had hier is die eerste maand echt voorbij gevlogen! En ik begin langzaam te beseffen dat ik echt van de stad ben gaan houden. Als ik in januari definitief terug ben in Nederland zal ik super blij zijn om iedereen weer te zien enzo maar ik weet nu al dat ik Dublin en de mensen hier heel erg ga missen! Raar eigenlijk dat ik heimwee naar huis kan hebben maar tegelijkertijd ook weet dat ik straks heimwee naar Dublin ga hebben.


Voor alle mensen die denken dat ik hier veel te weinig aan mijn studie doe: Op zondag ben ik om half 8 opgestaan omdat we om half 10 moesten verzamelen op de uni voor een hele dag ‘les’ in Wicklow ten zuiden van Dublin. (Ik had de hele dag wel mega last van spierpijn in mijn benen, kont en armen!) Dit klinkt natuurlijk als een straf maar het was super leuk en interessant. Een archeologie docent nam ons mee naar verschillende plekken. Als eerste een monastery, klooster waar graven lagen van wel 800 jaar oud. Daarna gingen we lunchen in Carlow, vervolgens door naar een hunebed/tombe uit de jongere steentijd en als laatste nog naar een groot castle maar doordat het nooit afgebouwd is leek het meer een ruïne. Het was zo interessant omdat de docent heel enthousiast en leuk vertelde over de verschillende archeologische plaatsen. Daarbij zijn dit plaatsen waar je normaal gesproken als toerist niet zo snel zou komen. De gemiddelde Ier weet zelfs niet van het bestaan van deze vondsten. Zo kom je toch heel veel te weten over de geschiedenis van Ierland. We kwamen ook nog een Nederlandse jongen, Jan, uit Utrecht tegen. Uiteindelijk waren we om 6 uur weer thuis en we waren te moe om te koken en dus ging er weer een lekkere pizza de oven in. De rest van de avond hebben we lekker niks gedaan, gewoon met een boek en een kopje thee op de bank!


Als laatste wil ik nog ff snel wat zeggen over hoe de mensen er hier in Ierland bij lopen. Overdag is het trainingspak hier heilig. Heel veel studenten en mensen op straat lopen in een joggingbroek en hoodie. De mensen in mijn buurt lopen overdag ook gewoon in de pyjama! Echt niet normaal. Verder zie je in onze buurt ook veel vrouwen van ongeveer onze leeftijd met een kinderwagen met baby erin en aan de hand dan nog een peuter. Maar…. Als de mensen hier uitgaan dan is het kledingbeeld totaal anders. De meisje lopen er echt bij als hoeren! Als het echt koud is buiten dan dragen ze rokjes en jurkjes waarbij je serieus hun kont kunt zien, hakken waar je u tegen zegt en zwaar in de make-up. Zelfs in mijn meest blote outfit zie ik er naast hun nog uit als een degelijke non! Het leuke is wel dat 9 van de 10 meisjes niet kan lopen op die hakken en ze dus allemaal hun enkels omslaan of gewoon keihard op de grond vallen.

Nou, dat was het weer voor deze week!

Ik ga nu lekker opstaan, douchen, ontbijten en genieten van mijn vrije dagje!

Xxxx Lisa

  • 03 Oktober 2011 - 11:08

    Evelien:

    Super leuk om die verhalen van jou te lezen zeg! Hahh het werd een kort verhaaltje, maar dat is volgens mij niet echt gelukt!
    Fijn dat je nu ook volleybalt. Leuk dat je met kerst terug komt, en daarna nog lekker genieten in Dublin.
    Hier in NL is het echt super lekker weer (volgens mij maar tot vandaag, maar toch!) Zo college, dus ik wens je nog een goede tijd daar en tot het volgende verhaal en tot in Dublin! :D
    xx

  • 03 Oktober 2011 - 11:14

    Melanie:

    korter? :P
    haha maar good um te leaze det ut good met dig geit!
    ik zit noe brak op sjoel nao aafgeloape weekend,
    en mot eigenlijk hoeswerk goan maken maar heb totaal gen zin :P
    maarja det zal dig een wors wezen ;)
    have fun doar! en ik blief dig toch wel volgen, blieft altied leuk um die verhoale te leaze :)
    xx

  • 03 Oktober 2011 - 11:21

    Britt:

    Hahhaa, lekker ongecensureerd en alles. Love it! Veural det de hoertjes bie de bosjes neervalle :p

  • 03 Oktober 2011 - 12:23

    Manon:

    Kort verslag Lisa? Haha :p
    Xx

  • 03 Oktober 2011 - 12:56

    Lisa Jacobs:

    Ik zie nu dat hij niet de hele link pakt, dus ff kopiëren in in adresbalk plakken dan ;)

  • 03 Oktober 2011 - 13:50

    Vera:

    Blij te lezen dat je ook nog studeert.....

  • 03 Oktober 2011 - 17:36

    Papa:

    Sluit me bij je moeder aan...en wat een leuke foto's, maar who is who? Van de foto's van die cliffs word ik alleen al bij het kijken ernaar misselijk. BLIJF DAAR WEG!!!

  • 03 Oktober 2011 - 20:11

    Elma:

    Hoezo ..kort verslag !?
    Je kunt leuk schrijven Lisa want ik krijg best wel een beeld van wat je daar allemaal aan het doen bent.
    Natuurlijk ben ik ook blij met je archeologische ervaringen in Wicklow.
    Wij zijn een aantal jaren terug ook in de Wicklowmountains geweest met de Keatelleppers. Daar heb ik wel een goede herinnerning aan. Verder stond ik destijds ook verbaasd van de "hoerige" outfit van de dames daar tijdens het uitgaan !. Zorg dat je niet besmet wordt zuster Theresa !
    Tot je volgende verhaal ! dan reageer ik weer !

  • 08 Oktober 2011 - 11:15

    Lisa Jacobs:

    hahaha, Elma, ben maar niet bang, mij zullen ze niet snel besmetten hoor, zeker nu het kouder wordt ga ik echt niet met blote benen de straat op :P Misschien dat wij ook nog naar de Wicklowmountains gaan, maar dan pas ergens in januari waarschijnlijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 21 Juli 2011
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 29299

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 30 November -0001

Studeren in Dublin

Landen bezocht: