St Patrick's Cathedral, kroegentocht en Croke Park - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu St Patrick's Cathedral, kroegentocht en Croke Park - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Lisa Jacobs - WaarBenJij.nu

St Patrick's Cathedral, kroegentocht en Croke Park

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

10 Oktober 2011 | Ierland, Dublin

Hellow!

Niet te geloven dat ik alweer dik 5 weken hier ben! Nu de colleges in volle gang zijn merk ik dat er steeds minder tijd komt voor alle leuke dingen. Toch probeer ik om elke week wel een paar keer de toerist uit te hangen en ook deze week is me dat weer gelukt. Afgelopen maandag had ik als vanouds lekker vrij en dus heb ik me een beetje nuttig gemaakt door eerst de aantekeningen over de fieldtrip van zondag naar Wicklow uit te werken en vervolgens boodschappen te gaan doen voor het avondeten. ’s Avonds ben ik lekker gaan trainen en doordat Anna bij me in de buurt woont kunnen we gezellig samen naar de training gaan en dat maakt de ellenlange reis toch een stuk prettiger. Helaas was Dublin Bus weer eens lekker bezig en kwamen we 10 minuten te laat op de training. Gelukkig heb ik alsnog een lekkere training gehad en kwam ik moe maar voldaan thuis.


Op dinsdag had Jolien het idee om St. Patrick’s Cathedral maar eens van dichtbij te bekijken, dat vond ik wel een slim plan en dus gingen we met de camera’s in de aanslag op pad. Voordat we daar aankwamen kwamen we langs een shelter genaamd St. Vincent de Paul! Ik moest natuurlijk direct denken aan het werk van mijn lieve vriendinnetjes Suus en Marit! (zie de foto’s voor het bewijs) De kathedraal zelf was erg mooi en het leuke was dat ze een Nederlands informatieboekje hadden, leest toch ff wat makkelijker dan de hele tijd dat Engels. In de kathedraal heb ik het graf van Jonathan Swift gezien (en van een heleboel andere doden, maar die kende ik allemaal niet) daarnaast staan er nog een heleboel andere standbeelden en plaquettes, maar het mooiste vond ik wel een boek waarin alle namen stonden van Ierse slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. Ook al is het zo lang geleden, het lijkt helemaal niet zo ver weg als je de namen van al die soldaten ziet staan. Verder heb ik nog een kaarsje aangestoken en toen zijn we weer gegaan. Het zonnetje scheen lekker en dus zijn we maar naar huis gelopen. ’s Avonds hebben we lekker rustig gegeten en verder helemaal niks gedaan!


Op woensdags begint de collegeweek dan weer (heerlijk om dit te zeggen!) En nadat het college afgelopen was ben ik zelfs nog naar de bieb geweest om ff wat artikelen te downloaden die ik voor donderdags moest lezen. ’s Avonds heb ik geskypd met het thuisfront, ofja de laptop werd op de tafel gezet en ik kon toekijken hoe iedereen aan het smullen was van coq au vin en snipperboontjes en hoewel het een beetje chaotisch was vond ik het stiekem toch wel erg leuk! T leek net alsof ik zelf ook aan de tafel zat! Daarna moest ik helaas mijn eigen eten in rap tempo naar binnen werken want we moesten al snel naar de stad omdat de pubcrawl van de ISS (International Student Society) om 7 uur zou beginnen. In het begin leek het alsof er geen hond naar die pubcrawl zou komen, maar het werd algauw drukker en gezelliger! We zijn zo’n beetje half temple bar afgegaan en kwamen in hele leuke kroegen terecht met gezellige en soms ook minder gezellige mensen (in een kroeg was een man die maar naar de hand van Anna bleef grijpen en omdat hij naar ons niet wilde luisteren heeft het barpersoneel hem vriendelijk buiten de deur gezet voor ons) in een bar konden we zelfs de nederlaag van Raymond van Barneveld live volgen! Hoezee! Als laatste kwamen we in een club terecht, met bijna alleen maar freshers (eerstejaars dus) en aangezien ik het niet zo heb op freshers viel het een beetje tegen. Eerstejaars jongens grijpen elke gelegenheid aan om tegen je op te rijen en daar ben ik niet zo van gediend en de meisjes vind ik nog erger want die walsen met dronken koppen en naadhakken zo de zaal door zonder te kijken of er misschien iemand voor ze staat! Omdat ik de volgende dag vroeg een meeting had besloten we om half 2 te gaan maar toen we buiten stonden werd ons twee keer door jongens gevraagd of we misschien eyeliner of mascara bij ons hadden die ze mochten gebruiken!? Rare Ieren…
Daarna zijn Anna, Jolien en ik vanuit de club terug gelopen naar Graftonstreet om lekker bij de mac te eten (ik ben inmiddels verslaafd aan de dubbele cheeseburger! Waarom hebben ze die niet in Nederland??) en toen hebben we op o’Connelstreet de taxi naar huis gepakt!


Op donderdagmorgen vroeg ik me af waarom ik altijd uitga op avonden waarbij ik de volgende morgen vroeg colleges heb terwijl ik gewoon 4 dagen in de week vrij heb en dus kan uitslapen na het uitgaan. Gelukkig ging de meeting met mijn medestudenten wel goed, ik was er een beetje zenuwachtig voor omdat ik ze allemaal niet kende en het gewoon Ierse studenten waren, maar ik merkte al gauw dat ik goed mee kon komen en ik heb zelfs een paar nuttige opmerkingen gemaakt! :D De rest van de dag heb ik me nuttig gemaakt door artikelen uit te printen (en die ook te lezen) en college te volgen. Jolien heeft op donderdagavond altijd voetbal training en dus heb ik het rijk voor me alleen en hier heb ik ff goed gebruik van gemaakt: met tortellini en Pirates of the Caribbean op de bank.


Vrijdags weer lekker college gevolgd, mijn geopolitiek vakken vind ik echt super leuk! Daarna ff de stad in om kaartjes en nieuw beltegoed te kopen (mijn Ierse nummer is trouwens 353867238587, altijd handig) Ik vind het eigenlijk wel heel fijn dat we in het noorden van het centrum komen, zo kom ik elke dag door het centrum van Dublin en voel ik me helemaal thuis in hartje stad. De mensen die op de campus wonen komen namelijk veel minder snel in de stad en dat is wel jammer eigenlijk. ’s Middags heb ik niet meer zo heel veel gedaan en daarna was het al weer tijd om weer richting uni te gaan om te trainen. De training ging best lekker en ik was blij dat we maar met een man of 12 waren in plaats van 20! Ik zou eigenlijk wat gaan drinken met mensen van het volleybal, maar dat ging niet meer door en dus ging ik mee met Jolien, Coline, en Marion de stad in. Die hadden nog niks gegeten en gingen dus ff naar de mac en aangezien ik ook redelijk uitgehongerd was na mijn training kon ik een dubbele cheeseburger wel waarderen (A). (Ik ga hier geen gewoonte van maken hoor! :P) Daarna zijn we met z’n vieren een drankje gaan doen in een pub, mét live muziek! Oja, ff tussendoor. Omdat we die pint glazen hier zo cool vinden hebben we besloten dat we er best een paar mee naar huis mogen nemen als souvenir. Woensdag had Cécile al een Guinness glas voor mij meegenomen en afgelopen vrijdag werden er 3 Bulmers glazen en een Guinness glas in mijn volleybaltas gestopt. :D
Om half twaalf waren we al weer thuis want ik voelde me niet zo lekker en ging dus snel m’n bed in.


Zaterdags heb ik eerst lekker uitgeslapen en daarna heb ik ff wat voor school gedaan. Al drie dagen ben ik aan het hoesten als iemand die zijn hele leven zware shag heeft gerookt en daarbij lopen Jolien en ik de hele dag door te niezen (we wisselen elkaar wel mooi af! :P) Op zaterdag middag vonden we het wel tijd om naar Croke Park te gaan. Dat is het stadion voor Gaelic football en Hurling bij ons om de hoek. Ik had eigenlijk niet zo veel verwacht van het museum en het stadion maar ik vond het super mooi en indrukwekkend. Het museum is van de GAA (Gaelic Athletic Association) en geeft je een goed beeld van de historie van deze Ierse sporten. Het verbaasde me dat de GAA ook bij de politiek betrokken was in het onafhankelijkheidsconflict van Ierland met de Engelse in de jaren 20. Verder besefte ik me toen pas hoe belangrijk deze sporten voor de Ieren zijn en dat het gaat om een belangrijk stuk nationale trots. We kregen ook nog een rondleiding door het stadion waarbij heel veel leuke dingen te weten kwamen. Zoals dat de spelers allemaal amateurs zijn en dus niet betaald worden, ze hebben gewoon allemaal een fulltime baan terwijl de clubs en de spelers de uitstraling hebben van profs. Daarnaast is Croke park het derde grootste stadion van Europa, alleen Camp Nou en Wembley zijn groter en het is het grootste amateurstadion in de wereld met 82.300 plaatsen. Toen we helemaal bovenin het stadion waren konden we ons gebouw/appartement goed zien liggen, echt super vet! Daarnaast zijn er van die privéboxen voor bedrijven die wel 1 miljoen voor 10 jaar kosten! In het museum kon je trouwens ook je hurling en football kwaliteiten testen doormiddel van spelletjes, ik kan bij deze melden dat jullie mij nooit de nationale beker van een van de sporten omhoog kunnen zien houden. Als laatste hebben we nog ff gekeken naar een benefiet football wedstrijd en toen zijn we naar huis gegaan, maar eerst ff langs de drogist voor een pakje strepsils. ’s Avonds heb ik lekkere burrito’s gemaakt en eigenlijk zouden we daarna naar de stad gaan om wat te drinken met de rest, maar de meesten konden uiteindelijk toch niet en dus lekker op de bank met een (Ierse) film.


Op zondag ben ik eerst productief bezig geweest met de studie en daarna wilde ik lekker naar buiten toe, de stad in. Omdat het leven hier zo duur is heb ik nog helemaal geen kleren hier gekocht, terwijl je toch echt wel goed kan shoppen hier! Dus had ik besloten dat ik vandaag mezelf mocht trakteren op nieuwe kleren, helaas vond ik niet echt iets super leuks en dus bleef het bij een legging en bedeltjes voor aan m’n armband. P.s. Mocht Alex de Boer dit lezen, ik heb jou souvenirtje al gevonden! You’re gonna love it! Ondertussen kwam ik nog de meest rare mensen in de stad tegen waaronder een opa die in debiele kleren aan het dansen was op Ierse muziek (zie foto) en de Ierse concurrente van Barbie. Daarna ben ik ff snel doorgesjeesd naar de Lidl want ik moest de laatste ingrediënten voor onze pannenkoeken van vanavond hebben! Helaas hebben ze in Ierland geen appelstroop/kruutje en dus moest ik het doen met pannenkoeken met bacon, met kaas, met honing en zelfs met vruchtenhagel (idee van Jolien, super lekker). Als student krijg je dus bijna overal korting, ook bij de bioscoop en dus gingen Jolien en ik lekker naar de film. De film heet What’s your number? En we wilden er beide graag naartoe omdat we het boek van de film gelezen hadden. De film was echt geweldig en als hij in Nederland draait en je houd van romantische komedies moet je er zeker naar toe.


Dat was het weekje dan alweer en ook al weet ik dat mijn verslagen waarschijnlijk nog steeds veel te lang zijn, ik begin het wel te leren want ze worden al korter! ;)

Bye Bye!

Lisa

  • 10 Oktober 2011 - 13:12

    Esther Van Swelm:

    Lekker bezig Lisa !!! :D Mooi om te lezen. Gaat snel die tijd hè ;).
    K ga nu de foto's eens bekijken.

    Xx

  • 16 Oktober 2011 - 12:24

    Ruth:

    Ha Lisa!

    Ze zijn inderdaad lang en ik lees ze dan ook niet altijd helemaal haha. Maar nu heb ik tijd, dus erg leuk om te lezen wat je allemaal doet daar. En natuurlijk helemaal dat j ehet naar je zin hebt, want dat is het allerbelangrijkste!

    Hier gaat het super! Moet nog 1 weekje werken en dan heb ik al verlof... De tijd vliegt, over 5 weekjes is de uitgerekende datum al. Lieke heeft trouwens een gezonde zoon: BRAM, geboren op 9-10-11. Maar dat ieuws zal wel al in Ierland terecht zijn gekomen denk ik.

    Meid, geniet er van daar en we spreken ons!

    Gr Ruth

  • 16 Oktober 2011 - 20:59

    Lisa Jacobs:

    Hahaha inderdaad Ruth, ben ik ff blij dat je nu tijd over hebt :P
    5 weken dat is inderdaad al snel! had het inderdaad gehoord van Bram echt super!
    Dankjewel, met dat genieten komt het wel goed! Jij heel veel succes de komende weken! geniet ervan ;)
    en dan spreken we elkaar snel weer!
    xx Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 21 Juli 2011
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 29301

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 30 November -0001

Studeren in Dublin

Landen bezocht: